Τετάρτη, 23 Νοεμβρίου 2016

Κινητικότητα: Δέκα ερωτήσεις & απαντήσεις για όλα όσα θέλετε να γνωρίζετε

Δέκα ερωτήσεις και τις αντίστοιχες απαντήσεις του για την κινητικότητα δίνει σε ενημερωτικό του σημείωμα το υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης. Αναλυτικά:
  1. Ποια είναι η σημασία της κινητικότητας των υπαλλήλων  μεταξύ των υπηρεσιών του δημόσιου τομέα;
Στο πλαίσιο της αναδιοργάνωσης της δημόσιας διοίκησης η κινητικότητα των υπαλλήλων μεταξύ των  δημόσιων υπηρεσιών έχει ιδιαίτερη σημασία, δεδομένου ότι  α/ συνιστά αναντικατάστατο «εργαλείο» για την ανακατανομή του προσωπικού βάσει των  πραγματικών αναγκών κάθε φορέα και β/ παρέχει τη δυνατότητα σε κάθε υπάλληλο να αξιοποιήσει τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα του, να εμπλουτίσει την εργασιακή εμπειρία του αλλά και να υπηρετήσει σε θέση υπηρεσίας που βρίσκεται στον τόπο συμφερόντων του.
2.Ποιες είναι οι κύριες μορφές κινητικότητας για τη μετακίνηση  του υπαλλήλου από μία υπηρεσία σε άλλη;

Κύριες μορφές κινητικότητας είναι η απόσπαση (προσωρινή απομάκρυνση από την υπηρεσία που ανήκει οργανικά ο υπάλληλος προκειμένου να καλυφθούν σοβαρές και επείγουσες υπηρεσιακές ανάγκες άλλης υπηρεσίας) και η μετάταξη (μετακίνηση σε οργανική θέση άλλης υπηρεσίας είτε στον ίδιο κλάδο είτε σε άλλο για τον οποίο ο υπάλληλος έχει τα τυπικά προσόντα).
3.Γιατί είναι αναγκαίο να εισαχθεί ένα νέο σύστημα κινητικότητας  για τους  δημοσίους υπαλλήλους;
Κύριες παθογένειες της κινητικότητας σήμερα  είναι  η απουσία κριτηρίων για την αξιολόγηση των αναγκών σε προσωπικό των υπηρεσιών, η έλλειψη εγγυήσεων διαφάνειας και αντικειμενικότητας στις διαδικασίες επιλογής, ο κατακερματισμός του θεσμικού πλαισίου και η έλλειψη δεσμευτικών προθεσμιών για την ολοκλήρωση μιας διαδικασίας απόσπασης ή μετάταξης. Επιπλέον, υπάρχει αδικαιολόγητη γραφειοκρατική επιβάρυνση στις σχετικές διαδικασίες (π.χ. συνυπoγραφή των αποσπάσεων από τον Υπουργό Διοικητικής Ανασυγκρότησης, έκδοση εγκριτικών αποφάσεων για τις μετατάξεις). 
4.Ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά του Ενιαίου Συστήματος Κινητικότητας (ΕΣΚ);
Τα στοιχεία που διαφοροποιούν ριζικά το ΕΣΚ από το υφιστάμενο πλαίσιο κινητικότητας είναι κατά κύριο λόγο:
α/  ο αμιγώς εθελούσιος χαρακτήρας της κινητικότητας. Κάθε υπάλληλος έχει δικαίωμα συμμετοχής στο ΕΣΚ. Μοναδική προϋπόθεση: κάλυψη των θέσεων του κλάδου του στην υπηρεσία που υπηρετεί σε ποσοστό τουλάχιστον 50%.
β/ η υποχρέωση δημοσιοποίησης των κενών θέσεων μέσω της ανάρτησής τους σε διαδικτυακή πλατφόρμα του Υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης
γ/ η ύπαρξη δεσμευτικών προθεσμιών για την έκδοση  μιας απόφασης μετάταξης ή απόσπασης (τρεις μήνες από την υποβολή αιτήσεων από τους υπαλλήλους) από το φορέα υποδοχής χωρίς να συνυπογράφει ο φορέας προέλευσης του υπαλλήλου 
δ/ οι ενιαίες προϋποθέσεις και εν γένει το ενιαίο πλαίσιο κανόνων –που αντικαθιστούν το πλήθος των ειδικών διατάξεων και εξαιρέσεων που ισχύουν σήμερα– με αποτέλεσμα να  υπάρχει πλέον διαφάνεια και εγγυήσεις αντικειμενικότητας.
5.Πώς διασφαλίζεται η διαφάνεια και η ισότιμη πρόσβαση των υπαλλήλων  στο ΕΣΚ ;
Το ΕΣΚ αναπτύσσεται κατ΄ έτος σε τρεις (3) κύκλους, υπό την εποπτεία της Κεντρικής Επιτροπής Κινητικότητας. Κάθε κύκλος περιλαμβάνει ανάρτηση σε διαδικτυακή πλατφόρμα των κενών θέσεων που προκηρύσσουν οι φορείς, υποβολή αιτήσεων από τους ενδιαφερόμενους και, τέλος διαδικασία επιλογής από το φορέα υποδοχής. Επισημαίνεται ότι η αξιολόγηση των υποψηφίων γίνεται αποκλειστικά από τριμελή επιτροπή του φορέα υποδοχής, το πρακτικό επιλογής πρέπει να είναι ειδικά αιτιολογημένο και επιπλέον –για πρώτη φορά– θα πρέπει να περιλαμβάνει συγκριτική αξιολόγηση των υποψηφίων.
6. Ποιος είναι ο ρόλος της Κεντρικής Επιτροπής Κινητικότητας;
Η επταμελής Κεντρική Επιτροπή Κινητικότητας έχει κεντρικό ρόλο στο συντονισμό και την εφαρμογή του Ενιαίου Συστήματος Κινητικότητας. Αποτελείται αφενός από πρόσωπα που παρέχουν αυξημένες εγγυήσεις αντικειμενικότητας (εκπρόσωποι ΑΣΕΠ, Νομικός Σύμβουλος ΝΣΚ) αφετέρου από υπηρεσιακούς παράγοντες που είναι αρμόδιοι για θέματα διαχείρισης προσωπικού τόσο της κεντρικής διοίκησης όσο και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
7.Τι είναι η ενδοϋπουργική κινητικότητα;
Είναι μία παράλληλη μορφή κινητικότητας βάσει της οποίας  επιτρέπεται –με ανάλογη εφαρμογή των διατάξεων για το ΕΣΚ– η απόσπαση από μία αρχή σε άλλη που ανήκει στο ίδιο Υπουργείο ή εποπτεύεται από αυτό. Με τον τρόπο αυτό διευκολύνεται η κινητικότητα μεταξύ φορέων που εποπτεύονται από το ίδιο Υπουργείο, ειδικά για την κάλυψη προσωρινών αναγκών.
8.Λαμβάνεται υπόψη στην κινητικότητα η συνυπηρέτηση με σύζυγο ;
Για πρώτη φορά εισάγεται γενικό δικαίωμα απόσπασης για συνυπηρέτηση με σύζυγο ή συμβιούντα δημόσιο υπάλληλο στην περιοχή που υπηρετεί ένας εξ αυτών, προκειμένου να εξυπηρετούνται οι ανάγκες για οικογενειακή επανένωση. Η Κεντρική Επιτροπή Κινητικότητας γνωμοδοτεί για την ανακατανομή των υπαλλήλων σε υπηρεσίες της περιοχής που ζητείται η συνυπηρέτηση προκειμένου να καλύπτονται ταυτόχρονα και πραγματικές ανάγκες των φορέων.
9.Υπάρχει δυνατότητα αμοιβαίας μετάταξης μεταξύ υπαλλήλων διαφορετικών υπηρεσιών; 
Όλοι οι υπάλληλοι που συμμετέχουν στο ΕΣΚ μπορούν να μεταταχθούν μεταξύ τους (αμοιβαία), εφόσον τα τυπικά προσόντα τους αντιστοιχούν στα απαιτούμενα τυπικά προσόντα κλάδου της ίδιας κατηγορίας που ανήκει στην υπηρεσία του αμοιβαία μετατασσόμενου υπαλλήλου. Τα αιτήματα για αμοιβαία μετάταξη αναρτώνται ,όπως και τα αιτήματα των φορέων, στην διαδικτυακή πλατφόρμα των θέσεων προκειμένου να υπάρχει διαφάνεια στις διαδικασίες αμοιβαίας κινητικότητας. 
10.Υπάρχουν μεταβατικές  ρυθμίσεις για τους νυν αποσπασμένους και για όσους είναι σε διαδικασία μετάταξης;
Με τις μεταβατικές διατάξεις λαμβάνεται μέριμνα για την ολοκλήρωση των εκκρεμών μετατάξεων κατά τη δημοσίευση του νόμου και για τη δυνατότητα μετάταξης όσων είναι αποσπασμένοι, άλλα και όσων είναι σε διαδικασία απόσπασης σε συνέχεια ανακοίνωσης-πρόσκλησης.

Δημόσιο: 11 ερωτήσεις & απαντήσεις για την Κινητικότητα

Αναλυτικά:
Τι ακριβώς είναι ο νέος νόμος για την κινητικότητα; Πρόκειται για μια απλή τροποποίηση του υπαλληλικού κώδικα σχετική με τις μετακινήσεις των δημοσίων υπαλλήλων;
Όχι. Πρόκειται για μια ολοκληρωμένη δημόσια πολιτική που αφορά στην κινητικότητα των δημοσίων υπαλλήλων. Για πρώτη φορά στη διοικητική ιστορία το ζήτημα «κινητικότητα» αντιμετωπίζεται ολοκληρωμένα και ενιαία. Πρόκειται για νόμο – τομή, η δημοσίευση του οποίου θα αποτελέσει την πράξη τέλους της αναρχίας και της χαοτικής κατάστασης που επικρατούσε για δεκαετίες σε βάρος του δημοσίου συμφέροντος, αλλά και των δημοσίων υπαλλήλων. Πυρήνας της νέας κινητικότητας είναι η σύνδεση των αναγκών των υπηρεσιών με τις ατομικές επιλογές των υπαλλήλων.
Υπάρχει κάποια βασική αρχή που διέπει το νέο σύστημα;
Υπάρχει ένα πλαίσιο συνταγματικών αρχών που κατοχυρώνεται ρητά στο νόμο: Ισότητα, διαφάνεια, αξιοκρατία. Βασική επίσης αρχή είναι αυτή της εθελούσιας συμμετοχής του υπαλλήλου, σε θέσεις που μπορεί να προσφέρει με τον πλέον αποτελεσματικό και ποιοτικό τρόπο τις υπηρεσίες του στο Κράτος και, κατ’ επέκταση, στους πολίτες. Έτσι το νέο σύστημα δεν απέχει απλώς παρασάγγας από τις σπασμωδικές και αυταρχικές προσπάθειες των προηγούμενων κυβερνήσεων, οι οποίες κατάφεραν απλώς να διαλύσουν το διοικητικό μηχανισμό, αλλά βρίσκεται στους αντίποδες αυτών των πολιτικών. Αυτό συμβαίνει γιατί δομήθηκε με τρόπο επιστημονικό στη βάση των σύγχρονων πορισμάτων της διοικητικής επιστήμης και της επιστήμης της διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού και όχι με γνώμονα γνωστές ιδεοληψίες.
Το νέο σύστημα επιφέρει και αλλαγές στο γνωστό σύστημα των αποσπάσεων και μετατάξεων;
Το νέο σύστημα επιφέρει μείζονες αλλαγές στο απαρχαιωμένο και ξεπερασμένο από τα πράγματα σύστημα των αποσπάσεων και μετατάξεων. Πλέον οι μετακινήσεις από τη μία δημόσια Υπηρεσία σε άλλη διενεργούνται ως μετατάξεις και μόνον κατ’ εξαίρεση, όταν συντρέχουν σοβαρές υπηρεσιακές ανάγκες, παίρνει τη μορφή της απόσπασης. Και πάλι όμως, η απόσπαση δεν μπορεί να υπερβαίνει το ένα έτος με μόνη δυνατότητα μιας και μόνον επιπλέον παράτασης.
Ποιους υπαλλήλους και ποιους φορείς περιλαμβάνει το νέο σύστημα;
Στο νέο σύστημα περιλαμβάνονται όλοι οι πολιτικοί διοικητικοί υπάλληλοι εφόσον έχουν συμπληρώσει διετία από το διορισμό τους, μόνιμοι ή υπηρετούντες με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου που υπηρετούν σε όλες τις δημόσιες Υπηρεσίες, Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, Νομικά πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου αλλά και Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού δικαίου που ανήκουν στο κράτος. Εξαιρούνται οι υπάλληλοι όλων των κλάδων των νοσηλευτικών ιδρυμάτων του ΕΣΥ, πλην των διοικητικών, οι υπάλληλοι του ΕΚΑΒ και οι δικαστικοί υπάλληλοι.
Τι είναι η Κεντρική Επιτροπή Κινητικότητας;
Πρόκειται για συλλογικό όργανο με αυξημένες εγγυήσεις αντικειμενικότητας, αμεροληψίας και γνώσης. Αποτελείται από έναν αντιπρόεδρο του ΑΣΕΠ ως πρόεδρο, ένα μέλος του ΑΣΕΠ, έναν νομικό σύμβουλο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, τον αναπληρωτή Διοικητικό Γραμματέα του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης και τον προϊστάμενο της Γενικής Διεύθυνσης Ανθρώπινου Δυναμικού του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης. Η Κεντρική Επιτροπή Κινητικότητας συντονίζει και επιβλέπει την εφαρμογή του Ενιαίου συστήματος Κινητικότητας, αξιολογεί τα αιτήματα των φορέων και έχει την εποπτεία της διαχείρισης του Ψηφιακού Οργανογράμματος της Δημόσιας Διοίκησης.
Τι είναι το Ψηφιακό Οργανόγραμμα της Δημόσιας Διοίκησης;
Για πρώτη φορά δημιουργείται η ψηφιακή αποτύπωση όλων των φορέων του Δημοσίου με ταυτόχρονη καταγραφή του ανθρώπινου δυναμικού τους. Η συμμετοχή των Υπηρεσιών σε αυτό, αποτελεί μάλιστα προϋπόθεση για τη συμμετοχή τους στο νέο σύστημα κινητικότητας, όπως και η προηγούμενη έκδοση Οργανισμών κατόπιν αξιολόγησης των δομών τους.
Τι αλλάζει στις διαδικασίες κινητικότητας;
Η καταγραφή των αναγκών των Υπηρεσιών θα αποτυπώνεται σε μία ενιαία βάση δεδομένων όπου θα εισάγονται οι προσφερόμενες θέσεις. Με βάση αυτή, το πρόγραμμα κινητικότητας θα διεξάγεται τρεις φορές το χρόνο ως εξής: Οι ενδιαφερόμενοι υπάλληλοι, εφόσον διαθέτουν τα απαιτούμενα προσόντα, καταθέτουν τις αιτήσεις τους οι οποίες αξιολογούνται και κρίνονται με βάση συγκεκριμένα προαπαιτούμενα από τριμελές όργανο αυξημένων εγγυήσεων της Υπηρεσίας υποδοχής.
Και τι γίνεται με τη γνωστή γραφειοκρατία των μετατάξεων και αποσπάσεων;
Η γραφειοκρατία που γνωρίζαμε μέχρι σήμερα ανήκει στο παρελθόν. Οι δεκάδες υπογραφές που απαιτούνταν για την απλή μετακίνηση ενός υπαλλήλου από τη μία Υπηρεσία στην άλλη καταργούνται και εκδίδεται πλέον μόνο μία διοικητική πράξη από το αρμόδιο όργανο του φορέα υποδοχής. Είναι ενδεικτικό ότι μέχρι σήμερα για μία απόσπαση ενός υπαλλήλου απαιτείτο η διοικητική εμπλοκή τριών Υπουργείων, κάτι που σήμαινε γραφειοκρατικά βάρη, οικονομικό κόστος και τελικά καθυστερήσεις και παράλογες καταστάσεις που στρέβλωναν το σκοπό του συστήματος κινητικότητας.
Τι γίνεται όμως με τους φορείς από τους οποίους αποχωρούν οι υπάλληλοι
Κατ’ αρχήν εισέρχονται δικλείδες ασφαλείας για να διασφαλιστεί ότι καμία Υπηρεσία δεν θα αδειάσει και θα συνεχίσει να λειτουργεί σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο. Δεύτερον, όλοι οι φορείς θα μπορούν να υποβάλλουν σχετικά αιτήματα, οπότε θα έχουν κι εκείνοι τη δυνατότητα να αναπληρώσουν το αναγκαίο προσωπικό και μάλιστα με εκείνους τους υπαλλήλους που είναι κατάλληλοι για τα συγκεκριμένα καθήκοντα.;
Άρα καταργούνται και οι πελατειακές σχέσεις;
Το ισχύον σύστημα είχε δομηθεί πάνω σε μια παλαιού τύπου αρχιτεκτονική των δημοσίων υπηρεσιών και δεν μπορούσε να ακολουθήσει την οργανωτική και θεματική ανάπτυξη του δημόσιου Τομέα. Όμως εξυπηρετούσε το παλαιό πολιτικό σύστημα, το οποίο κατά την τελευταία πενταετία αντί να το εξορθολογίσει το καθιστούσε ολοένα και πιο περίπλοκο, για να απαιτείται η πολιτική παρέμβαση ακόμη και για την απλούστερη περίπτωση. Κατέστησε το σύστημα κινητικότητας από εργαλείο βελτίωσης της Δημόσιας Διοίκησης προς όφελος του πολίτη σε όχημα πολιτικής εκμετάλλευσης προς επιβίωση του πολιτικού κατεστημένου. Σήμερα το ενιαίο σύστημα κινητικότητας έχει αποκλειστικό σκοπό την εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος.
Οι πρόνοιες για συνυπηρέτηση και αμοιβαίες μετατάξεις παραμένουν;
Οι πρόνοιες τόσο για αμοιβαίες μετατάξεις όσο και για τη συνυπηρέτηση συζύγων διατηρούνται και μάλιστα απλοποιούνται και τους αποδίδεται ακόμη μεγαλύτερη ευκολία. Επιπλέον, η νέα κινητικότητα διαμορφώνει κίνητρα μετακίνησης σε παραμεθόριες, δυσπρόσιτες και νησιωτικές περιοχές.
http://www.aftodioikisi.gr/